Communautaire ruimte: leefruimte ...
en/of actieterrein
4 dagen opleiding en 6 maandelijkse workshops rond praktijkuitwisseling voor alle actoren die communautaire praktijken hanteren.
Het woord ‘communautair’ behoort vandaag tot de gewone taal.
In de domeinen maatschappelijk, sociocultureel werk, bijscholing of gezondheid horen we vaak termen zoals “communautaire aanpak”, “communautair werk “ of “communautaire actie”.
Een aantal sectoren of instellingen en werknemers stellen zich tot taak om die termen in de praktijk te brengen.
Toch blijft het woord ‘communautair’ eerder vaag. Het opent de weg naar verschillende interpretaties en toepassingen die soms heel ver van elkaar liggen.
‘Communautair werk’ of ‘communautaire actie’ wordt vaak verward met collectieve activiteiten, groepsanimaties, preventieve strategieën voor collectiviteiten, …
De communautaire aanpak botst met de traditionele en overheersende interventiemodellen in de sociale, socioculturele en gezondheidssector.
In sommige instellingen lijkt individuele hulp te concurreren en te botsen met die communautaire aanpak, wat leidt tot moeilijkheden en isolement binnen de teams.
Hoe kunnen we daaraan verhelpen?
Via deze opleidingsmodule nodigt vzw Repères de professionals uit om na te denken over een conceptueel kader rond het begrip communautair werk. Een kader dat een coherente basis vormt voor de uitwerking van acties op het terrein.
Deze opleiding is bedoeld voor iedereen, professional of niet, die communautair werk verricht.
Heel bewust nodigen we werknemers uit van verschillende sectoren (gezondheid, socioculturele sector, bijscholing, sociale hulp, geestelijke gezondheid, jongerenbijstand, …) om te experimenteren met de intersectorale werkvoorwaarden die nodig zijn voor een communautaire aanpak.
We willen ook een ruimer publiek bereiken dan alleen de werknemers die specifieke taken vervullen rond de communautaire actie.
Mensen die individuele hulp verlenen kunnen zich inschrijven om na te denken over hoe de beide logica’s op elkaar kunnen worden afgestemd en elkaar kunnen aanvullen.
Communautaire actie verstelt dus dat men zich vragen stelt.
- Wat is de respectieve rol van de verschillende aanwezigen?
- Hoe kunnen professionals uit verschillende sectoren en burgers samenwerken?
- Hoe kunnen de instellingen hun werknemers betrekken in een ‘communautaire ruimte’ waarin de activiteiten soms hun competentiedomein en opdrachten overschrijden?
- Hoe kunnen de bewoners van een ruimte de nodige banden creëren en aanhalen om samen gezamenlijke acties en projecten op te zetten
- Hoe kunnen we ons als professional eerder opstellen als deelnemer dan als expert?
Repères nodigt de deelnemers uit om hun beroepspraktijken onder de loep te nemen, aan de slag te gaan en actief deel te nemen aan de dynamiek van de opleiding.
Die is gebaseerd op de dynamiek van de groep en komt tot stand door te werken in kleine groepjes, met rollenspelen en fictieve casussen of met situaties uit het beroepsleven van de deelnemers.
Op basis van denkoefeningen en discussies worden de theoretische richtpunten samen besproken.
De opleiders functioneren in duo en staan garant voor een veilige omgeving.
Ze zien erop toe dat de modaliteiten voor het groepswerk de deelnemers uitnodigen om te experimenteren met de logica’s en concepten die in het kader van de opleiding worden aangereikt.
De opleiding verloopt in twee fasen die niet los van elkaar kunnen worden gezien: de opleidingsdagen en de workshops rond praktijkuitwisseling.
Ze vinden maandelijks plaats en passen zich aan aan het ritme van het persoonlijke traject en het traject van de groep.
Opleiding en workshops worden in dit proces afgewisseld met feedback op het terrein.
Data
Deze module staat momenteel niet op het programma.
Aarzel niet om ons te contacteren om uw behoeften te bespreken.